بیانیه مجلس پژاک
مجلس حزبمان «حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» به مناسبت فرا رسیدن ۳۹مین سالگرد فاجعه بمباران شیمیایی سردشت، یاد و خاطره شهیدان آن را گرامی میدارد.
در ۷ تیر ۱۳۶۶، رژیم بعث عراق قبل از بمباران شیمیایی حلبجه که منجر به شهادت پنج هزار تن شد، با بهکارگیری سلاحهای شیمیایی ممنوعه، شهر سردشت در شرق کردستان را هدف قرار داد. در این جنایت جنگی آشکار، بمبهای حاوی گاز خردل را بر نقاط پرجمعیت و مسکونی شهر فرو ریخت و برای نخستین بار در تاریخ معاصر، خلقکُرد نخستین قربانی سلاحهای شیمیایی در سطح جهان شد. صدها نفر از زنان، کودکان و سالمندان بیگناه شهید شدند و قریب هشت هزار نفر دیگر با عوارض دردناک و مزمن مسمومیت شیمیایی مواجه گردیدند؛ زخمی که هنوز پس از ۳۹ سال بر جان و تن قربانیان و بازماندگان آن سنگینی میکند.
سردشت در میانه قدرتطلبی رژیم بعث عراق و رژیم ایران قربانی شد و خلق تحتستم کورد هزینه سنگینی برای این جنگافروزی رژیمهای حاکم بر کردستان پرداخت. این حمله نه تنها نقض آشکار حقوق بینالملل و کنوانسیونهای ممنوعیت سلاحهای شیمیایی بود، بلکه نمادی تلخ از بیرحمی جنگ و هزینههای انسانی آن به شمار میرود. سازمانهای بینالمللی نسبت به آن جنایت سکوت اختیار کردند.
مجلس «حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» ضمن ادای احترام به شهدای بمباران شیمیایی سردشت و ابراز همدردی عمیق با خانوادههای داغدیده و مجروحین شیمیایی که ناچارند تا پایان عمر زخم آن را تحمل کنند، فریاد خلقمان بخاطر حملات شیمیایی و کشتارهای سردشت و زرده و حلبچه را به گوش جهانیان میرساند. لازم است این جنایت برای جلوگیری از تکرار آن وحشیگریهای جنگی که هنوز هم خلقمان را تهدید میکند، ثت جهانی شده و پیگیری گردد. بایستی از خانوادهها و افراد مصدوم حمایت همهجانبه به عمل آید. بایستهاست که مبارزات خلقکُرد علیه جنگطلبی در هرچهاربخش کردستان و دفاع مشروع از خود ارتقاء یابد و راه آن اتحاد همه خلقمان است. یاد قربانیان سردشت را زنده نگه میداریم. صدای آنها را فریاد میزنیم و تلاش میکنیم تا زخمهای این فاجعه هرگز به فراموشی سپرده نشود.
مجلس حزب حیات آزاد کردستان(پژاک)
۲۷ ژوئن ۲۰۲۶
۶ تیر ۱۴۰۵